Hantverk och Sagor – Skapa i Sagans Takt
Målgrupp: Elever i årskurserna F-3 och 4-6.
Samt version för 7-9, gymnasium och vuxna.
Syfte och mål: Hantverk och Sagor – Skapa i Sagans Takt erbjuder en helhetsupplevelse där eleverna får möjligheten att både uppleva och skapa i en miljö inspirerad av gamla tiders kulturutbyte. Genom att kombinera muntligt berättande och hantverkande vill vi återskapa den gemensamma plats där sagor, musik och hantverk möttes för att föra människor samman. I denna unika miljö får eleverna en djupare koppling till det nordiska kulturarvet och en förståelse för hur kunskap och traditioner levde vidare genom berättelser och skapande. Programmet stärker elevernas kreativa uttrycksförmåga, stimulerar deras språkutveckling och låter dem delta i ett kulturarv där ord och händer tillsammans skapar historia.
Programbeskrivning:
Stöd via skapande skola: Skapande skola - Kulturrådet
Målgrupp: Elever i årskurserna F-3 och 4-6.
Samt version för 7-9, gymnasium och vuxna.
Syfte och mål: Hantverk och Sagor – Skapa i Sagans Takt erbjuder en helhetsupplevelse där eleverna får möjligheten att både uppleva och skapa i en miljö inspirerad av gamla tiders kulturutbyte. Genom att kombinera muntligt berättande och hantverkande vill vi återskapa den gemensamma plats där sagor, musik och hantverk möttes för att föra människor samman. I denna unika miljö får eleverna en djupare koppling till det nordiska kulturarvet och en förståelse för hur kunskap och traditioner levde vidare genom berättelser och skapande. Programmet stärker elevernas kreativa uttrycksförmåga, stimulerar deras språkutveckling och låter dem delta i ett kulturarv där ord och händer tillsammans skapar historia.
Programbeskrivning:
- Sagans Start – En Magisk Värld av Berättande Programmet inleds med att eleverna samlas i en atmosfär som återskapar den gamla samlingsplatsen, med kuddar och sittplatser i en halvcirkel som framkallar en känsla av gemenskap. Sagoberättaren Jean-Pierre Salkvist välkomnar eleverna till en resa genom sagornas värld. Genom levande och dramatiskt berättande delar han med sig av gamla nordiska berättelser om magiska varelser, hjältar och äventyr. I takt med berättandet skapas en tyst och spännande förväntan där barnen inspireras till eget skapande.
- Hantverk i Sagans Takt – Att Skapa i Kulturens Mitt Under berättandet får barnen sätta händerna i arbete och skapa sina egna hantverk, precis som människor gjorde i de gamla gemensamma rummen. Med ull som grundmaterial och enkla hantverksverktyg får de prova på att karda och tova, och omvandlar ullen till figurer som djur, väsen eller karaktärer från sagan. Denna parallella process låter dem uppleva hur historiskt hantverk och berättande flätades samman. De skapar medan sagan berättas, låter sig inspireras av varje ny scen och utvecklar sitt arbete i takt med sagans gång. Genom detta får de en känsla för den dynamiska miljön där berättelser och kreativt skapande möttes och växte.
- Musikaliskt Ackompanjemang (tillval) – Ljudet av Tidens Gång För att ytterligare stärka upplevelsen och skapa en tidlös stämning, kan en musiker ackompanjera både berättandet och hantverkandet med mjuka, traditionella toner från ett instrument som en harpa eller lyra. Musiken väcker en stämning av tidlöshet och förstärker känslan av att befinna sig i en historisk miljö där varje ljud och berättelse förmedlar en del av kulturens hjärta. Musiken skapar också ett rytmiskt stöd som hjälper barnen att hålla fokus och inspireras medan de skapar.
- Avslutande Reflektion och Visning – Att Dela det Skapade När sagan är slut och hantverken är färdiga får barnen stolt visa upp sina skapelser och reflektera över vad de har gjort. I en öppen samtalsform får var och en möjlighet att berätta om sin figur eller sitt föremål och dela hur sagan inspirerade deras val. Genom att dela sitt hantverk återupplivar de traditionen av kulturutbyte och får förståelse för hur berättelser, skapande och gemenskap är sammanvävda i kulturarvet. Detta avslutande moment förstärker inte bara deras språkliga uttrycksförmåga utan ger också en känsla av tillhörighet och stolthet i att ha skapat något eget i en gemensam historisk anda.
- Eleverna får en ökad förståelse för muntlig berättarkonst och nordisk kulturhistoria, och får uppleva traditionen att samlas kring berättande och hantverk.
- Eleverna utvecklar sina kreativa och motoriska färdigheter genom att själva skapa och tolka.
- Eleverna stärker sin förmåga att uttrycka idéer och dela med sig av sina skapelser, vilket främjar självförtroende och stolthet.
- Programmet väcker intresse för kulturhistoria, traditionella hantverk och inspirerar till fortsatt skapande i en gemenskapens anda.
Stöd via skapande skola: Skapande skola - Kulturrådet