Vi söker testklass. / Vi söker skolklass som vill hjälpa oss i utvecklingen av programmet, någon gång under perioden 1 Februari - 28 Februari
Skolprogrammet kommer vara bokningsbart från och med 1 Mars 2025.
Skolprogrammet kommer vara bokningsbart från och med 1 Mars 2025.
Resan till Särkland
Följ med på en interaktiv resa till vikingatidens värld och lär känna historia genom berättande, musik och drama!
Målgrupp: Årskurs F–6
Plats: Programmet kan hållas i klassrummet, där stolarna ställs upp som roddbänkar i ett vikingaskepp, eller på en gemensam yta i skolan. Programmet kan också anpassas till att genomföras på en lokal kulturlokal eller på ett utomhusevenemang.
Syfte: Att ge eleverna en levande upplevelse av vikingatiden genom ett kreativt och interaktivt lärande. Genom att delta i föreställningen som en del av besättningen på ett vikingaskepp, får eleverna förståelse för vikingarnas kultur, tro och levnadssätt. Med musik, berättande och drama får eleverna en praktisk och engagerande introduktion till historiska teman.
Innehåll:
Följ med på en interaktiv resa till vikingatidens värld och lär känna historia genom berättande, musik och drama!
Målgrupp: Årskurs F–6
Plats: Programmet kan hållas i klassrummet, där stolarna ställs upp som roddbänkar i ett vikingaskepp, eller på en gemensam yta i skolan. Programmet kan också anpassas till att genomföras på en lokal kulturlokal eller på ett utomhusevenemang.
Syfte: Att ge eleverna en levande upplevelse av vikingatiden genom ett kreativt och interaktivt lärande. Genom att delta i föreställningen som en del av besättningen på ett vikingaskepp, får eleverna förståelse för vikingarnas kultur, tro och levnadssätt. Med musik, berättande och drama får eleverna en praktisk och engagerande introduktion till historiska teman.
Innehåll:
- Inledning och förberedelser: Eleverna möts av en musiker och berättare i vikingakläder, som tillsammans förbereder "skeppet" och förklarar resans mål – Särkland! Berättaren introducerar dem till vikingarnas värld, där de kommer att få spela rollen som besättningsmedlemmar på en handelsresa. En person i korpdräkt, Hugin, agerar hjälpare och skapar specialeffekter.
- Berättande och musik: Under resans gång vävs musik och berättelser samman för att illustrera vikingarnas tro, drömmar och vardag. Barnen får höra om gudarna, om handelsresor fyllda av faror och upptäckter, och om hur det var att leva under denna tid. Musikern spelar traditionella melodier och enkla instrument som påminner om vikingatidens ljudlandskap, vilket hjälper barnen att känna sig helt närvarande i berättelsen.
- Interaktiva inslag och specialeffekter: Eleverna är aktiva deltagare i föreställningen – de får sjunga, ropa och "ro" för att driva skeppet framåt. Hugin i korpdräkt skapar dramatik genom att spruta vattenstänk, efterlikna åskmuller och andra naturens krafter. Detta ger en känsla av att segla genom stormiga hav, vilket förstärker den uppslukande upplevelsen.
- Avslutning och reflektion: Resan avslutas med en diskussion där eleverna får reflektera över vad de upplevt. Vad lärde de sig om vikingarna? Hur kändes det att vara en del av skeppets besättning? Här ges utrymme för barnens frågor och tankar, och vi avslutar med att koppla upplevelsen till det de lärt sig om vikingatiden i skolan.
- Att ge eleverna en förståelse för vikingatiden på ett levande sätt genom deltagande.
- Att stimulera barnens intresse för historia och kulturarv.
- Att utveckla barnens förmåga till reflektion och att uttrycka sina intryck och tankar.
- Efter programmet ska eleverna kunna beskriva grundläggande fakta om vikingarnas liv och tro.
- De ska kunna reflektera över sin upplevelse av att "resa" som en del av ett vikingaskepp.
- De får en introduktion till musiken och berättandet som en del av vikingakulturen och får pröva på interaktivt deltagande i en dramaföreställning.
Stöd via skapande skola: Skapande skola - Kulturrådet